Gaat u ook op zoek?

Net als in de film,

Al sinds het vroege begin van film en televisie is het doel geweest om beelden te maken die de kijker een leven lang bij blijven. Behalve een goede verhaallijn en sterke personages zijn indrukwekkende locaties een belangrijk onderdeel van een succesvolle film of serie. Vele locaties dienden als decor voor Hollywood’s meest beroemde scènes, denk aan de prachtige Oostenrijkse Alpen in de film “The Sound of Music” of de populaire serie “Game of Thrones” waarin vele scènes zich afspelen in Dark Hedges te Ierland. Andere locaties op de wereld zijn door televisie vereeuwigd, zoals Atlanta waar zich jaarlijks duizenden mensen verzamelen voor een Zombie walk geïnspireerd op de serie “Walking Dead”. Dichter bij huis heeft de film “New Kids Turbo” het dorp Maaskantje een cult status bezorgd.

Wie is de Mol?
Film- en serie toerisme is een groeiend fenomeen wereldwijd, gevoed door de groei van de entertainmentindustrie. Zo concludeerde reisplatform Trip Advisor in hun laatste trendrapport dat 1 op de 5 reizigers wereldwijd een locatie bezocht omdat ze deze in een tv-show zagen. Een goed voorbeeld aan deze groeiende trend is een van de meest invloedrijke Nederlandse televisieprogramma’s: “Wie is de Mol?”. Het programma biedt de kijker elk seizoen prachtige beelden van inspirerende locaties aan. Het is dan ook geen verrassing dat deze plekken na de uitzending een stijgende lijn aan Nederlandse toeristen mag verwelkomen.

Eind maart 2014 vond de ontknoping van het spelprogramma plaats in Sri Lanka. Veel mensen hadden hun vakantie voor dat jaar al gepland, maar de jaren erna staat het paradijselijke eiland regelmatig in de jaarlijkse Nederlandse top 3 van meest geboekte bestemmingen.
Aantal Nederlandse toeristen dat afreist naar Sri Lanka:
2013: 22.281
2014: 24.196
2015: 32.742
2016: 41.373

(bron: Sri Lanka Tourism development Authority)

Een boost voor de lokale bevolking
De impact op de bestemmingen en de lokale bevolking als gevolg van het groeiend aantal toeristen, heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van nieuwe banen binnen de locaties van het programma. Zo organiseren een stel slimme Nederlandse ondernemers woonachtig in Georgië, “Wie is de Mol-tours” op oude motoren door de Kaukasus.

Next stop..
Colombia zal in januari 2019 als decor van het succesvolle spelprogramma dienen. Het land is veelzijdig en biedt voor ieder wat wils: van besneeuwde bergtoppen tot exotische regenwouden,  kleurrijke flora en fauna, een prachtige cultuur met als kloppend hart de hoofdstad Bogota. Wij zijn meer dan benieuwd welke onbekende Colombiaanse steden de harten van de Nederlandse reiziger zal veroveren.

  

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Wilt u altijd op de hoogte blijven? Meld u dan hier aan voor onze nieuwsbrief